[ Print ]  [ Close ]

http://meche.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=5365   , 1403/02/21

به همت انجمن کوهنوردی دانشجویان دانشگاه؛
برنامه گلگشتی تنگه واشی ویژه آقایان برگزار شد

تیم کوهنوردیتیم در حال استراحت آثار باستانیدر راه بازگشت

معرفی تنگه واشی:

تنگ واشی یا همان تنگ ساواشی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران در تابستان به شمار می رود. تنگ واشی در 17 کیلومتری فیروز کوه در روستای جیلیزجند واقع شده است.

تنگ واشی علاوه بر طبیعتی زیبا، دارای آثار تاریخی همچون یکی از سه نقش برجسته معروف دوره قاجاریه است که به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است.

گزارش پیماش:

شرکت کنندگان در این برنامه انجمن دانشجویی کوه‌نوردی دانشگاه تربیت مدرس، پس از گرد هم آمدن در مقابل تربیت بدنی دانشگاه در ساعت 7:15 سوار بر مینی بوس به سمت فیروزکوه راهی شدند.

خوردن صبحانه در هنگام حرکت مینی بوس فضایی صمیمی را در میان بچه‌ها ایجاد نموده بود. شوق دیدن تنگ واشی را می‌توانستیم در حرکات و گفتار بچه‌ها ببینیم.

افرادی که تازه به گروه ملحق شده بودند اشتیاقی بیش از دیگران در چشم هایشان برق می زد.

حدود 11:15 گروه به روستای جیلیزجند رسید. پس از پیاده شدن، توزیع مواد غذایی و آمادگی برای حرکت، حلقه‌ای برای معارفه دوستانه ایجاد شد تا آشنایی بیشتر سفری جذابتر را به دنبال داشته باشد.

ساعت 10:40 بود که گروه به سمت  تنگه واشی راهی شد. در طول مسیر تعدادی از دوستان از فروشندگان کنار راه دمپایی و صندل خریدند که برای پیمایش در آب مناسب‌تر می‌نمود.

ساعت 10:55 به تنگه واشی رسیدیم.

در میان تنگه رودخانه‌ای جاریست که عمق آن تا نزیکی زانو است. برای گذر از تنگه باید از آب می‌گذشتیم و این امر دقایقی حرکات گروه را کند می کرد.

پس از ورود به آب سردی آب همه را غافل گیر کرده بود.

آب سرد باعث کرختی و شوکه شدن بعضی از دوستان گردید به گونه‌ای که آنها با قرار گرفتن بر روی سنگ ها از آب خارج می شدند و پس از مدتی باز وارد آب می شدند.

پس از عادت کردن پاهایمان به سرمای آب تنگه واشی با سرعت بیشتری توانستیم راهمان را ادامه دهیم.

تنگه بسیار زیبا بود به گونه‌ای که همگی جذب زیبایی‌های آن شده بودند.

پس از طی مسافتی به کتیبه معروف تنگ واشی رسیدیم.

نقش برجسته‌ای زیبا که هر گذرنده‌ای را به سمت خود جذب می‌کرد. عده‌ای با آن عکس می‌گرفتند و عده‌ای با دقت بیشتری در حال بررسی آن بودند.

پس از گرفتن عکس گروهی با نقش برجسته راه را ادامه دادیم.

ساعت 11:15 به آخر تنگه نخست رسیدیم در مرتعی زیبا که خنکای مظبوعی داشت توقف کردیم و اندکی از خوراکی‌ها را برای تجدید قوا صرف نمودیم.

سپس رهسپار تنگه دوم شدیم. در طول مسیر بر خلاف جهت رودخانه به سمت تنگه را پیمودیم و گله گوسفندان، بزان و اسبان در اطراف دیده می‌شدند، بر زیبایی طبیعت افزوده بودند.

حدود ساعت 12 بود که به ابتدای تنگه دوم رسیدیم عمق آب تنگه دوم به دلیل پهنا و وسعت بیشتر نسبت به تنگه نخست کمتر بود.

در میانه تنگه آبشاری دامن خود را بر تخت سنگ‌ها رها کرده بود و نور درخشان خورشید از لابه لای تنگه روشنایی را با خنکایی از آب گره زده بودند.

حدود 12:30 بود که به آخرین آبشار رسیدیم. گروه از شوق رسیدن به آبشاری زیبا تن به آب سپرده و با شور و شوق فراوان در آب به شادمانی می‌پرداختند. پس آب تنی و آب بازی لباس‌ها را عوض کرده و پس از کمی استراحت و عکس های یادگاری از این سفر دلربا، به سمت مراتع  بازگشتیم. در میان مراتع و در زیر درختان تن سپرده به باد، ناهار را خورده و پس از استراحت و نوشیدن چای به سمت مینی بوس بازگشتیم.

در ساعت 15:40 به مینی بوس رسیدیم و رهسپار تهران شدیم.

اجرای این برنامه حاصل همت مسؤولان تربیت بدنی و انجمن کوهنوردی دانشجویان دانشگاه است.

در اینجا شایسته است از همه ی این عزیزیان به خصوص دکتر رستگار ریاست محترم مرکز تربیت بدنی دانشگاه و آقایان فلاح، فرج اللهی و مربی بزرگوار مهندس نصیر علیزاده صمیمانه سپاس گزاری کنیم.

14:07 - چهارشنبه 5 مهر 1396    /    شماره خبر : 5365    /    تعداد نمايش خبر : 2953